Života sladké hořkosti

Ani přes to, že jsou prázdniny, nemám příliš času na čtení. Práce mě dosti zmáhá. Docela by mě zajímalo, jestli má větší sílu to, že vstávám brzy, nebo to, že nachodím denně se závažím kolem 16ti kilometrů. Ať už to či ono, doma padnu do postele s tím, že se mi chce spát. Jen co se probudím, čtu, píšu, dělám co můžu, co chci, do čeho se dokonce nutím a udělila jsem si to jako povinnost, protože chci teď hodně číst, ale i napsat plno věcí.

Ale jinak vítám a zdravím u nového článku...


Možná ještě na konci mého školního roku (píšu mého, protože člověk na vysoký má prázdniny více méně od té doby, co splní všechny zkoušky) jsem začala číst knihu Jak se píší knihy od Petra Hajna, protože jsem se chtěla dovědět něco zajímavého, z důvodu, že se delší dobu chci sama pustit do vlastní knihy. Otázkou však je, zda se to vůbec uskuteční. Kniha obsahovala plno vtipných situací různých autorů, kde, kdy, jak píší svá díla. Ale kniha mě přestávala čím dál více bavit číst. Myslela jsem, že se v ní dozvím, jak správně, vhodně, napsat knihu. Jako ... velká část byla i o tom, jak probíhá spolupráce s nakladatelstvím a další stránky po tom jsem už nějak nedočetla a pustila jsem se do knihy od Lídy Baarové o Lídě Baarové, aneb Života sladké hořkosti. Stejně jako i Jak se píší knihy, jsem objevila tuto knihu ve skříni (malé knihovničce) v přízemí domu. Tato kniha na rozdíl od první mě pohltila. Chtěla bych Vám o knize trošku něco napsat, možná spíše osvětlit Lídu Baarovou. Za zmínku ale stojí však i to, že jsem nějaký rok předtím, když jsem chodila asi do čtvrtého ročníku na střední, byla s kamarádkou v kině na filmu - Lída Baarová. 

Jak už z počátku tohoto článku vyplývá, jde o život oné Lídy Baarové. Byla to herečka a údajně velice hezká žena. Plno mužů o ní mělo zájem. Trošku jsem se vžila do jejího života, až na to, že nejsem herečka a podobně. Narodila se 7. září 1914 jako Ludmila Babková. Měla mladší sestru Zorku, která později trpěla depresemi. Lída už od malička chtěla být herečkou v divadle. Začala studovat herectví, byla ji však nabídnuto hrát ve filmu, což se při studiu nesmělo a tak poté, co se to zjistilo, musela ze školy odejít a věnovala se herecké dráze. Už při studiu ji věnovalo pozornost plno mužů ačkoli, když byla se svou sestrou ještě malá, byla Zorka označována za tu roztomilejší. Je zbytečné tu psát plno věcí detailně. Chtěli ji všude. Začala hrát i v Německu, které ji bylo osudovým. Byla obviněna za to, že měla poměr, jakýsi vztah s ministrem propagandy Goebbelsem a že zradila svou rodnou zemi. Zaujala i Hitlera, který si ji párkrát pozval na čaj, ale to nemělo dlouhé trvání. 
V tu dobu žila s Fröhlichem, časem ale pochopila, že jejich vztah není takový, jaký by měl být. Otěhotněla, ale mimo-děložně a od té doby nemohla mít děti. Detailíky. Hlavně pak trpěla kvůli pomluvám, že byla s tím Goebblesem. Byla pak pronásledována. Byla na útěků v zahraničí. Chtěla hlavně hrát. Poznala plno dalších mužů. V jejím životě hrál velkou roli i Jan Kopecký, který ji vytáhl z vězení, ve kterém nebyla právem a chtěl si ji vzít. Ona nechtěla, ale přistoupila na to. Živili se pak kočovným divadlem, jejich životní situace se ale objevila v problému, kterým zprvu společně čelili. V jejím životě se objevil i muž, doktor, Kurt Lundwall, do kterého se zamilovala. A byl to i poslední muž, se kterým byla, dokud nezemřel. Pak přijala své stáří.
Hlavu, jako mladá dívenka, popletla i vtipálkovi Vlastovi Burianovi, znala se i s Adinou Mandlovou.
A zmiňuje plno dalších herců, se kterými se setkala.
V její rodině se vyskytla i bída a úmrtí. Prvně matka, při výslechu, druhá Zorka - skočila z okna. Až jako starý, po nemoci, její tatínek, který však byl opět ženatý s mnohem mladší ženou a přítelkyní Lidy, Marcelou, která se o něj starala.
Kniha je psaná jako vzpomínání na celý svůj život. Obsahuje i fotografie.
Pro více detailů, které stojí docela za to, si knihu přečtěte sami, nebo se podívejte na film.

Kde třeba hrála? (z wikiny)
  • Zkáza krásou (2016), scénář a režie: Helena TřeštíkováJakub Hejna
  • Hitlerovy ženy (The Loves of Adolph Hitler, 2001)
  • Sladké hořkosti Lídy Baarové (Lída Baarová’s Bittersweet Memories, 1995)
  • Il Cielo brucia (The Sky Burns, 1957)
  • Retorno a la verdad (The Truth Will Set You Free, 1957)
  • El Batallón de las sombras (The Forgotten Ones, 1957)
  • Rapsodia de sangre (Ecstasy, 1957)
  • Todos somos necesarios (We All Matter, 1956)
  • Viaje de novios (Honeymoon, 1956)
  • La Mestiza (The Mestiza, 1956)
  • Miedo (The Fear, 1956)
  • Gli innocenti pagano (What Price Innocence? 1953)
  • Pietà per chi cade (Compassion, 1953)
  • I Vitelloni (Darmošlapové, 1953), režie Federico Fellini
  • La vendetta di una pazza (Revenge of a Crazy Girl, 1952)
  • Carne inquieta (Restless, 1952)
  • Gli amanti di Ravello (The Lovers of Ravello, 1950)
  • La Bisarca (1950)
  • Vivere ancora (Still Alive, 1944)
  • L’Ippocampo (The Sea-Horse, 1944)
  • Il Cappello da prete (Priest’s Hat, 1944)
  • Ti conosco, mascherina! (Masked Girl, Recognized!, 1943)
  • Grazia (The Charming Beauty, 1943)
  • La Fornarina (The Baker, 1942)
  • Turbina (Turbine, 1941)
  • Paličova dcera (Arsonist’s Daughter, 1941)
  • Za tichých nocí (In the Still of the Night, 1941)
  • Dívka v modrém (Girl in Blue, 1940)
  • Život je krásný (Life Is Beautiful, 1940)
  • Maskovaná milenka (1940)
  • Artur a Leontýna (Arthur and Leontine, 1940)
  • Ohnivé léto (Fiery Summer, 1939)
  • Die Geliebte (Love of my Life, 1939)
  • Männer müssen so sein (Men Are That Way, 1939)
  • Maskovaná milenka (Masked Paramour, 1939)
  • Liebeslegende (Love Story, 1938)
  • Der Spieler – Roman eines Schwindlers (Gambler’s Story, 1938)
  • Die Fledermaus (The Bat, 1937)
  • Die Kronzeugin (The Chief Witness, 1937)
  • Panenství (Virginity, 1937)
  • Lidé na kře (People on the Floating Ice, 1937)
  • Patrioten (Patriots, 1937)
  • Unter Ausschluss der Öffentlichkeit (Private Show, 1937)
  • Komediantská princezna (Gypsy Princess, 1936)
  • Švadlenka (The Seamstress, 1936)
  • Die Stunde der Versuchung (The Hour of Temptation, 1936)
  • Verräter (Traitor, 1936)
  • Barcarole (Boatman’s Song, 1935)
  • Leutnant Bobby, der Teufelskerl (Lieutenant Bobby, the Daredevil, 1935)
  • Einer zuviel an Bord (The Fifth-Wheel, 1935)
  • Grandhotel Nevada (Grand Hotel Nevada, 1934)
  • Dokud máš maminku (As Long as your Mother is Alive, 1934)
  • Zlatá Kateřina (Golden Kate, 1934)
  • Na růžích ustláno (Easy Life, 1934)
  • Pán na roztrhání (A Popular Guy, 1934)
  • Pokušení paní Antonie (Antonia’s Temptation, 1934)
  • Její lékař (The Physician, 1933)
  • Sedmá velmoc (The Seventh Superpower, 1933)
  • Okénko (The Window, 1933)
  • Madla z cihelny (The Brickmaker’s Daughter, 1933)
  • Jsem děvče s čertem v těle (Funky Girl, 1933)
  • Funebrák (The Undertaker, 1932)
  • Malostranští mušketýři (Prague’s Musketeers, 1932)
  • Růžové kombiné (The Pink Slip, 1932)
  • Šenkýřka u divoké krásky (Waitress at the Wild Beauty’s Bar, 1932)
  • Lelíček ve službách Sherlocka Holmese (Lelíček in Sherlock Holmes’ Service, 1932)
  • Zapadlí vlastenci (Forgotten Patriots, 1932)
  • Kariéra Pavla Čamrdy (Pavel Čamrda’s Career, 1931)
  • Obrácení Ferdyše Pištory (Conversion of Fred Pištora, 1931)

Simix

Komentáře

  1. Wow, ani jsem nevěděla, že hrála v tolika filmech. Je to zajímavá osobnost, musím se přiznat, že jsem o ní vlastně vůbec nic nevěděla. Jen jsem postřehla ten film, ale neviděla jsem ho.

    OdpovědětVymazat
  2. Film jsem viděla a moc se mi líbil, Lída Baarová byla určitě zajímavá osobnost, docela dost jsem se teď dozvěděla i z tohoto článku :-) zjišťovala jsem si něco i po dokoukání filmu, ale nové informace jsem se teď dozvěděla i tady od tebe :-)
    Ani jsem netušila, že hrála v tolika filmech, to je úžasné... a kolik lidí osobností slavných ji znalo... kam až všude měla dosah... to je až neuvěřitelné :-)
    Knížku si určitě ráda přečtu, tu jsem nečetla :-)
    Děkuji za tip a určitě chválím i celkově článek, moc se mi líbil! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Lída Baarová byla zajímavá osobnost. V knížce mě nejvíc zaujalo, jak popisovala vězení. Film jsem teda neviděla a docela mě odrazuje kritika od znamych, co jo, ale knížka je super.

    OdpovědětVymazat
  4. Lída Baarová - ten film jsem viděla a moc se mi líbil. Byla to zajímavá osůbka

    OdpovědětVymazat
  5. tiez som si myslela, ze budem mat cez prazdniny viac casu/silu na citanie, ako naozaj mam. ale tak holt, praca je praca. aspon budu peniazky. minimalne tym sa ja upokojujem :D
    film Lida Baarova som urcite videla, ale akosi si uz nepamatam, ktory presne to bol z tych asi piatich cesko-slovenskych, ktore som sa posledne asi dva roky videla. tak asi ma prilis neocaril.

    OdpovědětVymazat
  6. Tuto knihu mám taky dlouho v plánu, ale ještě jsem ji neobjevila někde ve sklepní knihovničce u babči, tak si ji pak budu muset koupit, pokud ji nebude mít... :D Nicméně já o Lídě viděla jen ten film Filipa Renče, kde ti hrála Táňa P., i tak mě to zaujalo a myslím, že minimálně ten film splnil účel v tom, že Lídu světu připomenul a vzbudil zájem o její život. To je myslím dobře, protože její život byl šílený, ať už kvůli mužům, těhotenství a tomu, že nemohla mít děti nebo různým situacím spojeným s její hereckou kariérou. Já ji obdivuji. i když podle některých zradila vlast atd... prostě jen viděla více své zájmy než ty obecné a to je u ženy jakou byla zcela běžná věc.
    A jinak k psaní vlastní knihy, já myslím, že na to tak úplně návod asi nenajdeš, protože inspirace musí přijít tak nějak s tím, co se ti děje v životě, prostě piš až přijde... :) (jen můj názor, nemám zkušenosti...nakladatel, editor atd. se pořeší časem a o tom sis už ostatně četla)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář! :)