1 kniha, 1 film

Za poslední dobu...

Ahoj!Před necelým měsícem jsem přečetla knihu, která se jmenuje Cesta kolem světa za osmdesát let. Říká Vám to něco? Nepleťte si to s názvem: Cesta kolem světa za 80 dní!!

V neděli (26.8.2018) jsem viděla u známých film. Jsou filmy, na které bych se ráda podívala, ale kolikrát se k tomu sama nedostanu. Nenajdu si na to čas a dělám plno jiných věcí. Ráda bych toho celkově mnoho za život ještě stihla. Ne jen nějaké knihy a filmy, ale o tom psát nechci. Tento film se jmenuje v originále Truth or dare a v češtině Vadí nevadí. Je to film roku 2018. 

Prvně Vám přiblížím knihu.
Cesta kolem světa za osmdesát let - Hana Bořkovcová
Fotografie knihy není tentokrát moje, ale našla jsem ji mezi Google obrázky. Pravdou je, že tam byla jediná. Většinou mi vyjely fotografie knih s názvem Cesta kolem světa za osmdesát dní, což je mnohem známější, jak to tak vypadá. Tuto knihu vydalo nakladatelství Albatros v roce 1982, takže to není nová záležitost.

Postavy, které v knize vystupují: Dan, Štěpka, Martin, Luboš, Pepek, babička a mamka Dana, Majka- mamka Pepka, maminka Štěpky a několik dalších. 

V knize jsem se upřímně ztrácela a nemohla jsem nějaké části pochopit. Dokud jsem knihu nedočetla, případně se mi nějaké části neuložily trochu v hlavě. Bylo tam plno jakýchsi filozofických připomínek a dotazů a myšlenek. Hlavně nechápu ten název, protože mi k obsahu knihy nějak nesedí. Možná byl celkově myšlen život. 

Na obalu knihy:
Křižovatka byla teď okamžik volná a na tom protějším chodníku se Martin rychle rozhlédl a pak stejně rychle strčil Štěpce do ruky balíček. Nedalo se o tom pochybovat, ale stejně to nebylo možné. Tohle by Martin neudělal. Že to Štěpka navrhla, to ji bylo docela podobné, ale Martin by to určitě odmítl. Třeba si tu věc, kterou si od Pepka vzal, už nemůže nechat, ale Štěpce by ji jakživ nedával. Až na to, že to teď zrovna udělal. A domluvili s na tom bez něho... Dan se rozběhl. Uslyšel zaskřípění, neuvěřitelné dlouhé, pořád hlasitější a pronikavější, a pak někdo vykřikl. V tom zahlédl moře, ale ne to správné, ozářené sluncem, ale tmavé, nad kterým se právě zatáhlo nebe a současně se proti němu zvedla velká šedá vlna. Konec, napadlo ho...
Ale nebyl to konec, i když Danovo zranění bylo vážné a nepříjemné. Jím však celá novela Hany Bořkovcové začíná. Je to příběh s detektivní zápletkou, vyprávění o hledání pachatele, jak je tomu u každé detektivky. Tady je detektivní zápletka na první pohled zřejmá, není však nejdůležitější. Důležitější je hledání sebe sama, hledání vztahů vztahu k lidem a hledání cesty. A může to být docela jiná cesta kolem světa, než jakou měl na mysli Jules Verne. Cesta kolem světa, která trvá osmdesát let nebo i déle. Cesta mnohdy zajímavější než ta, která trvala osmdesát dní. 

Co bych k tomu měla napsat/dodat?
Štěpka, Dan a Martin byli spolužáci a jejich plánem bylo do budoucna navštívit dávné místo Chetitů, ale po té, co Dana přejelo auto, když si Martin se Štěpkou něco předávali, nemůže chodit a ztrácí skoro veškeré naděje. Kamarádi za ním nechodí. Mrzí ho to, ale jen mírně tuší, že je třeba nepouští dovnitř jen mamka, aby měl klid na léčení a odpočinek. Je naštvaný i na ni, ale kvůli tomu, že se vrací opět do práce (a tají před ním přítele) a svou dosavadní roli svěří babičce, aby mu měl kdo pomoci, když by potřeboval třeba něco podat. Naštvaný je i na babičku. Vídají se dvakrát do roka. Na jeho a její narozeniny, jinak se babička ani neozve. Začnou spolu ale trávit čas a vše se změní. Po té, co babička začala trávit u Dana, chodili k Danovi i Štěpka s Martinem a dověděl se, co ukrývají a proč, ačkoli to tušil. Šlo o Pepka. Jejich spolužáka, který byl v dětském domově, protože se jeho mamka Majka o něj dostatečně nestarala, ale mamka Štěpky ji pomohla, aby ho dostala zpět. Z dětského domu se dostal i Luboš, také jejich spolužák, který neustále Pepka provokoval. Luboš pomáhal jedné staré důchodkyni, která do školy posílala pochvalné dopisy, přitom ji ukradl zlatý náramek, o kterém netušila. Dal ho Pepkovi, aby nebylo na něj, že ho ukradl, ale případně právě na Pepka. Martin se Štěpkou mu s tím chtěli pomoci a ukryli náramek u sebe... Jenže Luboš ho chtěl zpět a oni mu ho nechtěli vrátit. Jak to dopadne? 
Jinak filozofické otázky přicházeli většinou spolu s rozhovory mezi Danem a jeho babičkou, případně někdy mamkou.
Jsou i stránky, kde se vypráví o starém rybáři, který žije sám u moře a akorát jednou týdně chodí pít s přáteli... je to původně babička, která byla většinu času sama, dokud se nezačala vídat s Danem. A když byl schopný chodit a dostat se k telefonu, byla to právě ona, komu volal.
Dostane Luboš ukradený náramek zpátky? Nebo vymyslí něco jiného? Více v knize, která by možná mohla být někde v sehnání. Třeba v domácí knihovničce, doma v poličce, nebo v knihovně. Já osobně ji objevila v domácí knihovničce ve sklepě. 

Snad na Vás nebude článek příliš dlouhý, když Vám přiblížím i ten film.
Truth or dare / Vadí nevadí - horor, 2018
Je to po delší době film, který jsem viděla. Posledně jsem viděla horor Sirotčinec, na která jsem koukala s kamarádkou na koleji (asi před dvěma měsíci) a teď je to také horor. Opět jsem nekoukala sama. Není to však tím, že by mi dělalo problém koukat sama na horory. 
Upřímně film mě dostal a nesnáším filmy a seriály s otevřeným koncem, kdy si pak musím lámat hlavu nad tím, jak to asi dopadlo, nebo mohlo dopadnout. Případně, když to dopadne špatně. Jsem schopná pak o tom přemýšlet zbytek dne a klidně i několik dní potom. Kamarád si stěžoval, že to v češtině zní strašně divně, že v originále je to lepší. Je to tím, že to tak viděl prvně a přijde mu to normálnější... Mátlo ho to, že místo Truth or dare (pravda nebo úkol), říkali Vadí (nebo) nevadí.
Upřímně je to zajímavé a napínavé. Trochu i jako detektivka. Neobjevují se tam duchové ani úplně nadpřirozená stvoření. Jde o hru, která ovládne hráče a vyskytují se děsivé nepřirozené úšklebky. Během psaní článku jsem zjistila, že je i film z minulého roku s jiným obsazením. Koukla jsem jen na kousek v angličtině bez titulků a s těmi jinými herci mi to přijde divné, jak jsem si zvykla na tamty vtom novějším. 

Tady máte trailer:

Hraje: 
Lucy Hale, Tayler Posey, Violett Beane, Sophia Ali, Nolan Gerard Funk, Landon Liboiron, Sam Lerner, Hayden Szeto, Brady Smith a mnoho dalších. 

Film začal zcela nevinně, kdy parta kamarádů jela na dovolenou do Mexika. Olivia původně jet nechtěla, protože měla v plánu něco jiného (asi ohledně YouTube), ale její nejlepší kamarádka to zařídila tak, aby jela a smluvenou záležitost ji zrušila. Plno okamžiků zaznamenávali na sociální sítě. Užívali si. U baru pak Olívii oslovil kamarád, který měl lehce narážky a neznámý týpek, který seděl opodál, ji ho pár slovy pomohl odehnat. Seznámili se, čímž začal problém, který zatím netušila. Představil se jako Carther, ale později se zjistilo, že se jmenuje Sam. Odvedl je do starého poničeného kostela a přiměl je hrát hru: Pravda nebo úkol. Ačkoli parta chtěla odejít, Olívie je přemluvila. Chyba. Hra se stala skutečností. Samovým úkolem bylo, aby je přivedl a tím nabral do hry další hráče. Pravda (nevadí) nebo úkol (vadí). Lepší říct pravdu, než pak plnit jeden z těch šílených úkolů, co skupinku čekal. Hra je následovala i po návratu z Mexika, v takovém pořadí, v jakém ji začali. Lidé pomalu umírali. I policii to bylo podezřelé... Olívia a zbytek přátel se snažili najít řešení, pomocí indícií a předmětů, které v kostele viděla a vyfotila. Přivedlo je to ke staré ženě, která dřív byla v kostele spolu s dalšími děvčaty a mučil je tam kněz, na kterého vyvolala ďábla... uzavřela ho pak do nádoby, s tím že si vyřízla jazyk poté, co 7x zopakovala několik slov. Takto zavřít ho mohl jen ten, kdo ho vyvolal. O několik let později tam byl Sam se svou partou a nádobu rozbil. Hráli hru Pravda nebo úkol a ještě si to ozvláštnili tím, že si po dvou Pravdách museli vybrat úkol. To ještě nečekali, co je potká. Jak to začalo víte, ale jak to skončilo? To vám doporučuji vidět. Už takhle jsem toho vyzradila dost, ale i tak to nestačí pro samotný zážitek. Byla jsem z konce zcela hotová.

A co jste viděli za poslední dobu Vy? Co by jste mi doporučili?
Mějte se a buďte zdraví!
S.

Komentáře

  1. Ta knížka vypadá suprově! Děj si popsala tak, že mám hned chuť si ji přečíst. A co se filmu týče, jsem ráda, že si ho tady zmínila, protože vypadá poutavě a já už nevím na co koukat. Jinak bych ti moc doporučila film Já, Tanya, je to o bývalé krasobruslařce a jejím životním příběhu, myslím, že by tě to mohlo bavit! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Normálně jsem si ze začátku myslela, jestli si ten název knihy fakt nepopletla :D ale po dalším čtení vidím, že se tak kniha opravdu jmenuje, hned bych ji zaměnila s Cestou kolem světa za 80 dní :D :-) A jinak jsi to popsala opravdu dopodrobna, určitě je to zajímavá a hlavně dobrodružná knížka :-) kdybych já měla jen víc času, abych mohla ještě víc číst :-(
    A jinak horor Vadí Nevadí jsem viděla před pár měsíci v kině a musím říct, že mě také dostal :-) hlavně mě pak už ke konci filmu štvalo, jak se jim vždycky zkřivil ten úsměv, já už se pak bála jen toho, bylo to takové nepříjemné :D . Ale jinak se mi ten film líbil a po dlouhé době hodně povedený kousek, musím říct :-) A co se týká otevřených konců mám to také tak :D vždycky nad tím dokážu dumat neskutečně dlouhou dobu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do úplné podrobnosti ještě něco chybělo :)
      Jojo :)

      Vymazat
  3. Na ten horor bych se ráda podívala, ale horory prostě nemám ráda :D
    Lucy a Tylera ty dva herce mám ráda, už jen kvůli nim se na to podívám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono ti to třeba nebude připadat tak děsivé :)

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář! :)