Jan Štifter - Sběratel sněhu (Vyšehrad)


Sběratel sněhu


Většinou Vás k slzám dožene film nebo seriál. Málo kdy kniha. Nebo nevím. Možná to tak není. Upřímně, nevím, kolik knih mě dovedlo k slzám, ale tato je jistě jedna z mála. Ono taky podle toho, co čtete, případně na co koukáte. 

Jak jsem se ke knize dostala? 
Se spolužačkou T. jsme se stavili v ČB v Prioru do Knihy Dobrovský. Neměla jsem v plánu si žádnou knihu kupovat. Ona koukala na nějaké knihy pro sourozence a já si jen tak prohlížela regály s knihami. Koukala jsem, jestli tam nenajdu něco od Alana Edgara Poa, protože jeho díla mě jaksi přitahují. Jakési tajemno a záhady. Nic jsem ale neobjevila. Zaujala mě však kniha Sběratel sněhu. Byla to jedna z novinek. Přečetla jsem si vzadu na knize stručný popis a pohladila mě právě ruka onoho tajemna a záhad. Musela jsem si ji vzít! Možná mě i zaujala tím, že ji psal Budějcký spisovatel a i děj se odehrává v Českých Budějovicích.

Četla jsem ji asi měsíc. Ze začátku jsem nechápala všechno hned, ale stačilo si přečíst nějaké věty a stránky znovu a postupně mi kniha začala dávat větší smysl. Prvních pár stránek jsem četla i spolubydlící L., což mi pomohlo nějaké části lépe a rychleji pochopit. Je to tím, že autor vše odhaluje postupně. Pak už to bylo v pohodě. On totiž něco nakousne a časem se to na následujících stránkách vysvětlí. Až pak si člověk uvědomí, jak je to všechno propojený. Kniha mě zároveň šokovala obsahem, protože se v knize objevovala úmrtí, duch, těžké situace a i trocha toho násilí a docela dost i nevěra. Upřímně, docela ráda čtu takové knihy. Jak už jsem psala, jde o to tajemno a záhady. Historii, spodinu. V knize šlo totiž o minulost i přítomnost.  O tři generace. V tom je právě kniha docela zajímavá. Je rozdělená na kapitoly podle určitých roků. Podle toho, z jakého roku čtete  příběh, ten je zvýrazněn. Různě se střídají a prolínají. Chvíli čtete příběh z roku 1956, další kapitola je z roku 1930 a pak pokračuje třeba zase rokem 1956. Postupem času zjišťujete, jak jsou příběhy propojené, ačkoli jde o zcela jiné lidi. Dokonalý! 


O autorovi (přímo z knihy)
Jan Štifter
Novinář a publicista, narozený v roce 1984 v Českých Budějovicích, absolvent oboru Kulturní dějiny na Univerzitě Pardubice. Působil v reakcích MF DNES, Lidových novin, v týdeníku MF Sedmička pracoval jako šéfredaktor, v roce 2012 zakládal jihočeské redakce týdeníku 5+2 dny a o rok později lifestylový magazín Barbar! Knižně debutoval novelou Kathy (2014), kde zpracoval příběh své babičky, čekající po 2. světové válce ve vyhnaneckém lágru na odsun. Novela Café Groll (2016) z prostředí hampejzů a nevěstinců na počátku 20. století přibližuje osudy lékaře , který měl na starosti prostitutky a herečky Jihočeského divadla. Na Kathy a Café Groll navazuje třetím budějovickým příběhem, románem Sběratel sněhu (2018). Vedle prózy se věnuje odborným textům, mapuje dějiny domů a jejich obyvatel - je spoluautorem publikací Ten dům (2017) a Ta továrna (2018). 



1930 - 1945 František a Jenůfka Pumprlovi přišli o matku, která spáchala sebevraždu skokem do studny. Její muž, když žil, chodil za jinýma. Zbyl po ní deník, ve kterém pokračoval František, který byl zamilovaný do starší Anežky, za kterou chodil a chtěl si ji vzít. Založil známou pohřební firmu, aby si vydělal a získal Anežku. Časem se dal na dráhu svého nevěrného otce a začal běhat za jinými ženami ... Jak to pokračuje? 
1956 
Vypraví o třech kamarádech. Byli tři, ale všichni mysleli, že jsou jen dva. Ten třetí byl duch Josef. Jeho maminka s ním skočila do Vltavy a utopila se. Hádejte, kdo byl jeho otec? Další byl Karlos a Adolf. Společně pátrali v domě se žlutými dveřmi, což byla stará bývalá pošta, po záhadném balíku. Existoval vůbec? A našli ho chlapci? Tento příběh zahrnuje i rodinu Ambrožových (pan Ambrož byl alkoholik a okrádali sousedy) rodiče těchto tří kamarádů (Karlos byl z velké cikánské rodiny a Adolf žil se svou matkou, kterou navštěvoval Antonín a nosil dárky) a i lidech, kteří bydleli v dávné Šmídovně, pohromadě. Popisy, jak žili hromadně v místnosti...
Konec vyprávění o těchto kamarádech mě velice dojal... rozbrečela jsem se. Dům se žlutými dveřmi se jim stal osudným.

2017
Dominik, napůl cikán, pracuje na stavbě. Bydlí s Renatou, tlustou barmankou, která si z něho dělá neustále srandu, protože chce, aby o ni měl strach. Vyhodí ji a začne se scházet se studentkou Kristýnou, která má přístroj na duchy. Každou noc totiž Dominik vídá ducha a chce záhadu vyřešit...
Proč ho navštěvuje duch se dozví až po setkání s jeho strejdou Karlosem. 

Proč Sběratel sněhu? Popis knihy ...
Dominik opatrně sbírá sníh do sáčku, aby v mrazáku uchoval jeho přítomnost. Jenže ta je stejně prchavá jako život špinavého kluka, kterého Dominik vídá každou noc u postele. Pokoj, v němž si ve 20. letech paní Pumprlová psala deník, i trosky starých budov, na něž si pamatují jen obyvatelé budějovického lágru, ožívají. Tři časové linie, tři generace a i osudy mnoha lidí, se kterými si pohrála historie, se prolínají v jeden strhující příběh, v němž se vrací lidé z dávných dob, protože minulost zůstala nedořešená. S posledními přeživšími se však musí definitivně přihlásit o slovo. 

Za mě TOP kniha! 

Veselé Vánoce a krásné svátky přeje
Vaše Simix! 

Komentáře

  1. Wow, tak abych pravdu řekla, tuhle knížku opravdu neznám a ještě jsem o ní ani neslyšela :O jak mi mohla uniknout? Navíc, když je to novinka :O Věř tomu, že hned jak budu moci, tak si ji hodím do košíku někde na e-shopu a koupím si ji :-) protože už jen podle tvého popisu a celkového dojmu jsi mě na tu knížku teda dost nalákala... je to hodně podobné knížkám, které ráda čtu :-) smutné, ale i veselé... knihy, které tě prostě vezmou za srdce a naprosto tě upoutají :-) takže za to ti děkuju, už se na ni těším, :-)
    A zároveň Ti přeju ty nejkrásnější Vánoce strávené v kruhu svých blízkých ❤️... hlavně v klidu, pokoji a pohodě :-) a s úsměvem a radostí, která Ti vydrží nejen o Vánocích, ale mnohem déle, do dalších dnů ❤️ aby ses měla prostě dobře :-) Šťastné a veselé! ❤️

    OdpovědětVymazat
  2. Tybrďo, tak knížka zní fakt zajímavě a ten obaaaal <3 (jooo, čtu očima hlavně a soudim knihu podle obalu :DD). Sakra, že jsem se o ní nedozvěděla dřív :'D na Vánoce jsem si pár knížeček objednávala.. tak příště, zapisuji si to k sobě do seznamu knih, který chci!
    Děkuji za nádherný článek, který chválím! To pojetí je skvělý :)
    Erin, silluety.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Wow, dlouho mě žádná kniha takhle nezaujala. Hned si jí dávám do seznamu! Ačkoliv knížky, kde je víc příběhů úplně nemusím, vždycky se pak těším na to, kdy se to spojí a kdy to začne dávat smysl :D

    OdpovědětVymazat
  4. Kniha vypadá zajímavě :) Také mne v knihkupectví zaujala, jelikož se odehrává v mém rodném městě...snad se k ní také dostanu (třeba při prokrastinaci ve zkouškovém :D )

    OdpovědětVymazat
  5. Wow, musím říct, že ta kniha je velice zjaímavá a fakt mě láká, moc díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář! :)