📙 Jedna želva za druhou - John Green 📙

Zdravím a vítám Vás u tohoto článku!
(článek byl napsaný o týden dříve, než byl vydán)

Chtěla bych poděkovat za milé a chápavé komentáře k článku s názvem "Světu vládne koronavirus". 

Tentokrát však nepřicházím s žádnými aktualitami ohledně mé ani okolní situace. Chci Vás seznámit s knihou, kterou jsem právě dočetla. Možná ji někdo z Vás již zná, možná je pro Vás novinkou. 

Tato kniha, jak už v názvu článku můžete vidět, se jmenuje Jedna želva za druhou od Johna Greena. Kupovala jsem si ji asi před čtvrt rokem, v zimě, když u nás ještě nebyla karanténa. Četla jsem ji občas, po nevelkých kouskách. Až dnes jsem ji dočetla a chci se s Vámi o ní podělit.



Je to už několik roků zpátky, kdy jsem se poprvé doslechla o autorovi mnoha populárních knih - John Green. Od té doby jsem si říkala, že bych si někdy od něj mohla něco přečíst. Cíleně jsem jeho knihy nevyhledávala, ale občas jsem se do regálů v knihovně či obchodě podívala, jestli tam nějaká kniha právě od tohoto spisovatele je. No moc jsem tomu nedala. Až před několika měsíci jsem v Albertu viděla regál s knihami a napadlo mě si nějakou knihu koupit. Spatřila jsem právě tuto. Zkoušela jsem tam najít od Johna Greena nějakou starší jako třeba Sněží, sněží nebo Hledání Aljašky, ale to bych asi musela pátrat jinde. Koupila jsem si tedy Jedna želva za druhou. 

Dlouho jsem nechápala, proč kniha nese právě tento název, protože o želvách příběh nebyl.

O čem tedy kniha je, když ne o želvách? 

Hrdinkou, skrz kterou je příběh vyprávěn, je šestnáctiletá Aza Holmesová, která trpí duševní poruchou. Má strach z mikrobů a bakterií, které osidlují její tělo. Nepřipadá si dostatečně svobodná a její myšlenky jsou podle ní také ovládané touto havětí. Cítí se být uvězněná v myšlenkové spirále, která je užší čím dál víc. Navštěvuje kvůli tomu i paní doktorku. Azy maminka dělá paní učitelku ve škole, ve které Aza studuje. Tatínek ji umřel, když byla ještě malá a nedokáže se s ním zcela rozloučit. Vlastní jeho starý automobil, který má své vlastní jméno Harold. V něm má starý tátův mobilní telefon, kde jsou jejich fotky. Ačkoli je má zálohované v počítači, prohlíží si je z mobilu, protože tak má pořád pocit, že je stále s ní. Nejlepší kamarádka Azy je Daisy, která píše fanfikce o StarWars. Jakmile se dozví o zmizení miliardáře Russella Picketta a o odměně sto tisíc dolarů, přiměje Azu, aby po pohřešovaném boháčovi začaly pátrat. A co víc? Syn Russela Picketta je Azy bývalý kamarád z tábora, mezi kterými vznikne něco jako milostný NEvztah. Aza je osobnost komplikovaná. Je jí líto Noaha, Davisova bratra, který otcovo zmizení nese těžce. Jejich otec jim ani neodkázal nic ze svého bohatství. Raději to věnoval haterii. Najdou pana Picketta? Jak to bude mezi Davisem a Azou? Dostane se Aza ze svých duševních problémů? To a ještě víc se dočtete právě v této knize.



Kdybych knihu měla ohodnotit. 
Během čtení si člověk mnohokrát představuje děj, průběh, postavy i prostor a okolí. Já toho na mnoha místech této knihy nebyla schopna, protože mi dění přišlo rychlé, hodně ofikané. Rozhodně to nebyla špatná kniha. Nechybělo napětí, dobrodružství ani romantika.  Vžívala jsem se do Azy a chápala jsem ji a zároveň jsem neměla ráda Daisy. Moc ukecaná, hýřivá, hledala chyby v Aze, ačkoli ji měla ráda. Byla mi nesympatická a přišlo mi, že ostatním cpe jenom sebe. Schválně, kdo jste tuto knihu četl, napište mi na tyto postavy Váš názor. Knihu jsem četla teda asi tři měsíce. Možná někdy od ledna. Tato kniha mě přiměla hodně googlit. Ať už šlo o nějaké auto, haterii, jak vypadá čepice, kterou nosil Davis, nebo jaká je lahev Dr. Peppera, protože jsem ho nikdy neměla. Také odborná a mě neznámá slovíčka jako třeba misogynní.
Ohodnotila bych tuto knihu asi 8 body z 10. 

Proč tedy kniha nesla název Jedna želva za druhou?
Někde v druhé kapitole byla o želvách zmínka. Vyskytovaly se v řece, nedaleko které Aza bydlela. Hodně dlouhou dobu jsem pak nenašla v knize o želvě ani slovíčko. Až ke konci knihy, kdy Aza Daisy vysvětlovala, že se cítí jako matrjoška. Hledá sebe samu, ale nenachází. Daisy to připomnělo příběh, který ji vyprávěla mamka. Hovořilo se v něm o želvách a zněl takto:


Co jste za poslední dobu přečetli Vy?
Znáte tuto knihu?
Co na ni říkáte?

Mějte se,
Simix!

Komentáře

  1. Ty jo, tak tohle zní jako dost zajímavá knížka, podle toho popisu... já jsem od Greena nečetla skoro žádnou knihu, pokud nepočítám Hvězdy nám nepřály... ale to je i film :-). Možná se k němu časem dostanu, ale teď mám nakoupeno tolik knih, že nevím, kterou začnu číst dřív... V období karantény mám trochu omezenou pracovní dobu, takže jsem měla docela dost času na čtení... přečetla asi nejvíc knih co jsem mohla :D... možná i 20? Většinou takové oddechovky, románky nebo mírná dramata pro dívky...
    Ale tahle knížka mě opravdu zaujala a přemýšlím, že bych Greenovi přece jen dala šanci... vyhýbala jsem se mu hlavně proto, že byl všude propíraný a byli na něj všude reklamy... teď už to ustalo... tak uvidíme :-) Moc pěkné shrnutí a recenze... Měj se hezky a opatruj se ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hvězdy nám nepřály jsem viděla :)
      Uvidíš, třeba si od něj přece jen něco přečteš :)

      Vymazat
  2. Od Johna Greena som čítala 3 knihy už dávnejšie. Ale túto nie, ale už som o nej počula. Teraz ma však už young adult neláka, no niekedy mám chuť si aj niečo takéto prečítať popri všetkých mojich trileroch. Námet je určite zaujímavý a podľa mňa John píše celkom zaujímavo. Ak ju uvidím niekedy v knižnici, požičiam si ju

    OdpovědětVymazat
  3. Já čtu detektivky od Macdonalda!

    OdpovědětVymazat
  4. Vypadá hodně zajímavě, o jeho knihách čtu víceméně neustále, ale pořád jsem ještě nedošla k tomu, abych si nějakou koupila či půjčila, ale určitě se k ní časem dostanu. :)

    Lucka z Seriouszone

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já do té doby, než jsem četla tuto, jsem se k jeho tvorbě také nedostala :D

      Vymazat
  5. Podle mě je toto nejhorší kniha, kterou napsal. Není to tak strašné, ale nevím jestli se k ní někdy vrátím.
    Hledání Aljašky je suprová knížka, ta mě více bavil. Teď natočili i seriál hledání Aljašky. Papírová města, ta se mi taky moc líbila. Tyto dvě jsou od něj nejlepší.
    Já teď přeskočila na detektivky. Čtu hodně a přečetla jsem toho taky hodně. Momentálně čtu Našeptávač.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ty bych si od něj přečetla ráda. :)
      Detektivky jsem také dost četla :)

      Vymazat
  6. Knihy od J. Greena mám hodně ráda, i když z nich mám po přečtení většinou docela smutnou náladu. K téhle jsem se ještě nedostala, ale vypadá hodně zajímavě, takže si ji určitě někdy přečtu. Zrovna teď čtu ale, kromě knihy k autoškole, knihu Vincent Van Gogh Deník v dopisech, o které po přečtení rozhodně plánuji napsat článek.

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem četla od tohohle spisovatele knihu Příliš mnoho Kateřin, ale vůbec mě to nebavilo, byla to skoro až kravina, nevím. :-D
    P.S. Chci, abys věděla, že tvoje články čtu, i když někdy s dlouhým zpožděním, ale mám je v e-mailu a někdy se k nim dostanu, jak jsme se o tom ostatně jednou bavily. ;-) Takže i když nepíšu komentáře, protože mě většinou nenapadne nic, co bych k tomu dodala, všechny čtu nebo je přečtu později. :-) Taky mi občas chybí naše sedánky v kavárně a kecání o kravinách i důležitých věcech... :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář! :)