Seberozvoj #2 - meditace 1. část

 Zdravím, 

mám za to, že jsem posledně "slibovala", že napíši, jak se mi daří v mém meditování. 
Jak jsem v tom postoupila a zda pokračuji. 

Popravdě... vynechala jsem pouze pár dní, např. když jsem byla už opravdu hodně unavená, nebo už bylo víc jak půl jedenácté a my jsme se s přítelem chtěli vyspat do práce. Z čehož vlastně vyplývá, že medituji večer před spaním. Párkrát jsem meditovala ráno a někdy, když byl čas i v průběhu dne, ale pravidelně večer předtím, než jdu spát. Má to jednu nevýhodu a to tu, že bývám někdy unavená a při meditaci začínám usínat, děje se mi to tak posledních pár dnů, zpočátku ne. Přestanu se soustředit na dech či své tělo a postupně se mi poté volně začínají rojit v hlavě nesmysly, jako by se mi zdál sen. V tom okamžiku sebou cuknu a procitnu. Nějak to doklepu do konce meditace a jdu spát.

Jak dlouho tedy medituji? 

Medituji přes dva měsíce ... skoro tři měsíce aktivně, až na pár dnů, kdy jsem meditaci vynechala. 
Hned zpočátku se pro mě meditace stala jakousi závislostí, mám to ráda a ráda jsem se k tomu vracela, tedy pořád vracím, ale jak jsem zmiňovala, posledních pár dní se mi stává, že u toho začínám i usínat a zdá se pak, že to nemá takový smysl, ale meditace by se neměli hodnotit, kritizovat, každá je jiná, jindy se daří více a jindy méně, záleží na několika faktorech - průběhu dne, jídle, prostředí... 
Medituji s pomocí aplikace CALM.io, první měsíc a něco jsem měla na zkoušku, zadarmo a poté jsem si zaplatila předplatné na rok. Upřímně jsem prvně myslela, že stihnu některé kurzy zdarma, než mi vyprší lhůta a poté aplikaci nebudu používat. Mohla bych meditovat také sama, ale aplikace připomíná vracení k dechu, na začátku si poslechnete nějaké moudro či citát nebo radu a na konci zazní gong či rozloučení, kterým meditace končí, takže díky meditaci také víte, jak dlouho meditujete. V průběhu meditace je připomínán návrat k dechu, případné vnímání těla. U většiny jednotlivých meditací máte na výběr ze tři časů, já volím čas okolo 12ti minut, ale na výběr je také kolem 8ti či 16ti. Liší se to podle délky úvodního povídání, které jsem zmiňovala. Na konci meditace se Vám také ukáže, kolik minut a dní máte odmeditováno. Dny se mi z neznámého důvodu vynulují po dvou týdnech, ale minut mám nastřádáno již 1166+ minut (jelikož, co to dopíšu, jdu meditovat). Teda snad se tomu dá věřit, když dny mi to nuluje. 


Ještě zmíním, že meditace se v aplikaci dělí na různé kurzy jako třeba: klidný spánek (1 lekce), sebevědomí (10 lekcí), laskavost, lepší soustředění apod. 



Součástí aplikace jsou také meditace na každý jednotlivý den, které jsou každý den jiné a mění se, takže pokud jeden den propásnete, další den je k dispozici další s jiným moudrem.


Co mi meditace přinesly? Pomohly mi v něčem? (praxe)
Necítím na sobě veliký rozdíl z doby, kdy jsem aktivně nemeditovala a ani teď, když pravidelně medituji. Možná se přes den dokáži častěji zastavit a nechat být, neřešit. Možná jsem celkově klidnější, ačkoli jsou stále věci, které mě dokáží vykolejit stejným způsobem, vyprovokovat mě. Že bych byla méně unavenější a více sebevědomější také říct nedokážu. Ačkoli nedovedu říct, zda meditace pro mě měly zatím nějaký smysl, mohu říct, že mě baví... na chvíli se zastavit, vnímat dech a vyprázdnit si hlavu. Uvědomovat si své tělo aj. Možná změny nastaly, ale nevšimla jsem si jich a nebo teprve přijdou. Je pravdou, že mě na konci dne dokáží zklidnit před spaním. 
Co se týče průběhu meditací, měla jsem drobný problém se sedem a dechem. Meditovat se nemusí vyloženě v tureckém sedu, ale pro mě je to klasický posed pro tuto činnost. Mnoho lidí tento sed zvládá bez větších problémů, ale já pořád přemýšlela, jak zkřížit nohy, jak moc je ohnout, jelikož jedna noha je protaženější a uvolněnější a zvládne to jinak než noha druhá. Občas mě v průběhu meditace brněly a já jsem si říkala, co sakra dělám špatně! Přitom, když jsem se nedávno koukala na jedno video, jak udělat správně tento sed, měla jsem ho správně. Dokonce dám kolena dostatečně na zem a jsem skoro schopná jít do polovičního lotosového sedu, proto to moc nechápu. Pomocné bývají meditační polštářky nebo jógové bločky, ale to já nepoužívám a nemám. Uvidím jak to půjde dál, možná se před každou meditací lehce protáhnu, aby mě nohy nebrněly apod., ale většímu protahování a cvičení dávám dopoledne/ráno, když mohu jít do práce déle, což není každý den a v neděli. Co se týče toho dechu, vaším úkolem v průběhu meditace je sledovat/pozorovat svůj přirozený dech a neměnit ho. Mám pocit, že pokaždé, když se zaměřím na svůj dech, tak ho ovlivňuju/řídím a není už tedy přirozený. Možná mi to jen přijde, ale obávám se, že můj dech se v tom okamžiku stává řízeným, pokud mě chápete, jak to myslím. Dalšími mými problémy během meditace jsou okolní zvuky... některé jsou v pořádku, ale některé občas bývají rušivé a snažím se je odstranit - např. pokud jde o přítele ve vedlejším pokoji, který poslouchá písničky nebo kouká na video, aby si to ztlumil. Během meditace byste měly okolní zvuky postřehnout a pustit se zřetele. Tišší zvuky jako tlumené hovory sousedů, co jsou slyšet přes zeď, tikot hodin, hučení v uších apod. jsou většinou v pohodě a během soustředění na dech je přestanu vnímat. Možná se to všechno časem zlepší... chce to asi víc praxe, ačkoli jsem si po těch víc jak dvou měsících přišla už zkušená, ale možná ne. 

Díky meditacím jsem o něco víc pozitivnější a usměvavější, přijde mi.


Máte Vy nějaké zkušenosti s meditací?

Přeji krásné dny!



Komentáře