Těhotenská cukrovka 🍯

🍯 Oslazený čaj či káva (nebo vůbec cokoli v čem je cukr či nějaké sladidlo?)

🍭

 🍫 

🍩 Sladkou snídani? 

🍰 Dortíček k odpolední kávičce?

🍦 

🍬 Nějaké sladké mlsání?

Odteď ne! 

Ne že bych už předtím jedla nějak moc sladké. Zvlášť přes těhotenství jsem omezovala veškeré bonbony a čokolády. Vlastně i nějakou dobu před těhotenstvím. Čokoládu na posezení jsem snědla naposledy v dospívání a pak jsem sladké tolik nepotřebovala. Ale vždy ke mě patřily sladké snídaně, slazená káva s mlékem. A hlavně... k období podzimu  si přiřazuji medovníky, moje halloweenské muffiny, latte macchiato nebo cappuccino s příchutí pumpkin spice apod. K zimě zase horkou čokoládu a perníčky, ... 
Škoda, že mi to vyšlo na toto období. Léto a jaro nemám spojené s ničím takovým, co obsahuje cukry (teda až na různé ovoce a osvěžující drinky). 

Že jsem těhotná jsem psala v minulém článku. A teď k pointě článku...



Něco o OGTT

11. 10. 2023 jsem byla na OGTT. Jedná se o vyšetření pro těhotné ženy, které se provádí především na konci druhého trimestru mezi 24. a 28. týdnem těhotenství (pokud se nezjistily vysoké hodnoty již v prvním trimestru po odběrech krve, jinak začíná léčba už v prvním trimestru - to já měla v pořádku).

Jde o vyšetření na těhotenskou cukrovku, která se provádí na lačno.
Odeberou Vám krev. Pokud máte na lačno hodnoty cukru v krvi v pořádku, hodinu po prvním odběru byste měly během pěti minut vypít 75 g glukózy rozpuštěné ve 250 ml vody. Poté byste neměly nic pít ani jíst a setrvat v klidu a neodcházet z odběrového místa (tam, kde jsem byla já měli místnost pro těhotné - takovou čekárnu, kde se dalo sedět a i lehnout - pro tento účel). 
Hodinu po vypití glukózy se odebírá krev znovu (po tomto odběru jsem měla hodnotu cukru v krvi o něco vyšší než jsem měla právě mít). Po další hodině je poslední odběr krve z žíly, ale po něm už můžete jít domů, najíst se a napít. Výsledky posílají Vaší doktorce/doktorovi - gynekoložce/gynekologovi. V případě špatných výsledků se ozve. 

Jaké pro mě OGTT bylo? 

Já na tohle testování jít vůbec nechtěla a bála jsem se toho od samého počátku, ale myslela jsem, že je to povinnost. Moje paní gynekoložka mi tak skoro všechna vyšetření, kam mě posílá, předloží. Alespoň se nic nezanedbá a bude se moct pracovat na tom, aby vývoj miminka byl co nejlepší. Ale všechna ta vyšetření a doprava na ně mě stresuje (stresovat se v těhotenství by se žena také neměla, ale je to jako začarovaný kruh).  Nedělají mi dobře odběry krve - zvlášť, když jich je víc nebo se jedná o větší dávku krve a ke všemu je to na lačno. Dělá se mi pak totiž na omdlení - slabost a mžitky. A taky jsem si říkala, jestli to nějak může ublížit miminku.
Na vyšetření mě dovezla přítelova maminka, protože bych se na něj neměla na tu hodinu jinak jak dostat. Byla na něm současně ještě jiná těhotná. Ráno v sedm nám odebraly zdravotní sestřičky krev. Poté nás obě poslaly do té místnosti pro těhotné, kam jsme si sedly. Nebrala jsem si žádnou knížku, protože jsem si říkala, že bych se stejně nesoustředila na děj. Druhá těhotná ji měla, ale četla si jen chvíli. Já relaxovala a psala zprávu přítelovi a jeho mamce, aby si zatím někam skočila, protože to bude na tři hodiny. První odběr byl v pohodě, ačkoli jsem byla rozklepaná, ale jedna zkumavka mě k zemi neposílá. 😅

S druhou těhotnou jsme spolu nemluvily. Po hodince nám zdravotní sestra přinesla onen "slavný" elixír/likérek/roztok/sladké pitíčko - lidé tomu říkají různě. Od té doby jsme se daly obě testované do řeči. Slyšela jsem a četla, že se po něm některým těhotným ženám dělá špatně nebo že je bolí břicho. Mě ne. Docela mi i chutnalo. Bylo sladší, ale jelikož jsem měla hlad, docela mě i zasytilo. Připomínalo mi chuťově sirup na kašel - mám dojem, že Stoptussin. Povídaly jsme si o těhotenství a porodu až do dalšího odběru. Po něm se mi udělalo už slabo. Poté, co jsem se vrátila do místnosti pro těhotné jsem měla mžitky před očima, tak jsem si radši lehla a dala nohy nahoru. Klasika, když se mi toto stane. Po pár minutách to bylo dobré a sedla jsem si. Když byl po hodině další odběr, už mi z žíly nechtěla téct krev. Prý z dehydratace, jak jsme nesměly pít. Nakonec se nějaká krev nabrala, ale pak jsem z té žíly delší dobu krvácela. Udělalo se mi opět slabo, ale mžitky jsem neviděla, i přesto jsem si dala pro jistotu nohy chvíli nahoru. Druhá těhotná šla pomalu domů a já se ještě napila a trochu najedla - beru si na odběry krve vždy něco k pití a k zakousnutí. Sestry mi řekly, že jsem zelená a ať určitě hned nedocházím. Já se ale cítila docela fajn a spokojeně. Možná i úlevou, že to mám za sebou a že jsem vyloženě neomdlela. 


Co je to těhotenská cukrovka (gestační diabetes melitus)? 

Dosti uklidňující pro mnohé ženy může být, že by to mělo být pouze dočasné a to do porodu. Slýchám, že to je jen na chvilku, ale i čtvrt roku mi přijde dlouhá doba, ale dá se na to zvyknout. Cukrovka se však může objevit v průběhu života. 
Rizikovou skupinou pro těhotenskou cukrovku bývají ženy starší než 25-30 let, ženy, které mají cukrovku v rodině, ženy, které už předtím porodily veliké dítě (cca 4kg), ženy, se špatnou životosprávou a nadváhou ... a teď si nevybavuji, jestli ještě nějaké další. No... věřila jsem, že ani jedna z těchto žen nejsem. Myslela jsem si, že ve 26 letech mám nižší riziko. Hlavně jsem hubená a i jako těhotná mám BMI na hranici s podváhou. Stravuji se spíše zdravě. A myslela jsem, že ani v rodině nemáme cukrovku, ale zjistila jsem, že tam nějací příbuzní se zvýšenými hodnotami jsou. 
Ačkoli jsou rizikové skupiny žen, nemůže za to žena úplně tak sama. Neměly bychom se prý za to obviňovat. Na vinně je naše placenta, která produkuje těhotenské hormony, které jdou proti sobě s inzulinem, který naopak produkuje naše slinivka břišní. Dochází k inzulinové rezistenci. Produkujeme víc a víc inzulinu, ale kvůli těhotenským hormonům chybí citlivost na inzulín, takže to pak funguje tak jako by ho nebylo dostatek a hodnota cukru je vyšší. Nebo možná i toho inzulinu neprodukuje slinivka kvůli tomu dostatek ... nejsem si teď jistá, píšu jen to, co mám načteno a co si pamatuji, mohu psát nepřesné informace. Vyloučením placenty po porodu by se měly srovnat i tyto hormony a těhotenská cukrovka vymizet. Nadměrný cukr zpracovává slinivka malého miminka, u kterého poté hrozí nadměrnost a případná nevyvinutost. V budoucím životě je také možná obezita, cukrovka nebo naopak po narození nedostatek cukru. Takovým miminkům se prý dodává do těla glukóza. To však v případě, že by matka miminka cukrovku v těhotenství (dobře) neléčila.
Cukrovka u těhotné ženy, která ji měla dřív může mít podle toho, co jsem četla, horší rizika jako chybějící končetiny miminka a nebo jeho úmrtí. To je ale málo pravděpodobné bych řekla a hlavně, mě toto nehrozí. 
Na základě těhotenské cukrovky by mohlo dojít k vyvolávaným porodům a k císařským řezům, aby nedošlo k poranění buď miminka nebo maminky při přirozeném porodu. Já osobně bych ráda rodila přirozenou cestou, tak snad má dieta, která mi byla navržena bude k tomu směřovat. A tím se dostávám k léčbě. Léčbou může být dieta s vyloučením cukrů a omezením sacharidů, které jsou však obsaženy i v zelenině, pečivu a přílohách a proto se musí zvažovat před konzumací jeho množství, případně druh daného jídla či suroviny. Stejně tak ovoce obsahuje přirozené cukry, na které by se mělo dávat také pozor. Jak jídlo a sacharidy vážit a počítat a co přesně jíst? To tu psát nebudu. Maminky bývají po zjištění těhotenské cukrovky posílány k výživovým poradcům a diabetologům, kde dostanou také glukometr, aby si hlídaly hodnoty cukru v krvi a samy si přišly na to, co jim vyhovuje. Většinou se měří na lačno/před jídlem, hodinu po jídle a nebo dvě hodiny po jídle. Jak jsem ale po konzultaci se svojí spolužačkou z VŠ zjistila, každý diabetolog vyžaduje trochu něco jiného. Léčba probíhá buďto zmiňovanou dietou a nebo používáním léků či inzulinu - to bývá předepisováno ženám, které mají vysoké hodnoty na lačno a nebo je dieta nedostatečná. I přes těhotenskou cukrovku se rodí zdravá miminka! 😊Záleží na těhotné mamince, jak se ke kompenzaci a léčbě postaví. Doufám a věřím, že tento případ bude ten náš! 



Má reakce, po zjištění, že mám těhotenskou cukrovku? 

Upřímně, když mi moje gynekoložka poslala následující den po OGTT SMS, ať se ozvu, bylo mi hned jasné, že mi řekne, že mám těhotenskou cukrovku. Vařila jsem zrovna hráškovou polévku/krém a říkala jsem si, že se ji ozvu až se naobědvám. Říkala jsem si, že je to určitě vhodný oběd, i kdybych ji opravdu měla, ale celý oběd jsem byla rozklepaná z toho, až mi skutečně tuto nemilou informaci oznámí. A taky že jo. Řekla mi, ať si seženu diabetologa někde v blízkosti a na internetu si najdu recepty. Také mi řekla mé hodnoty. Na lačno 4,6 mmol/l, hodinu po glukóze 10,9 mmol/l (prý o jednu hodnotu vyšší, ale už to značí těhotenskou cukrovku) a dvě hodiny po glukóze 5 mmol/l. To už jsem měla zase v pohodě. 
Po telefonátu jsem se rozbrečela a nechápala jsem proč já, protože jsem nespadala do rizikové skupiny. Nebo jsem si to aspoň myslela. Hlavně jsem celý život hubená a bála jsem se, že s dietou, kterou je potřeba dodržet zhubnu a nebudu mít s miminkem dostatek živin. Psala jsem té spolužačce z VŠ, která si tím prošla. Se smíchem v hlasu mi říkala všechny možné informace a zkušenosti, ale mě do smíchu nebylo. Ona už to brala úsměvně. Znělo to spíš děsivě. "Kupuj produkty z toho cukry do 5g na 100g." "Nesmíš ničím sladit, žádné cukry a sladidla - ani med." Nejvíc líto mi byly sladké snídaně, ale našla jsem alternativy sladkých snídaní, které neobsahují cukry (případně pouze ty z trocha ovoce) a nemusím si dělat ty slané. Snažila jsem se to všechno zpracovat. Od té doby jsem se koukala na kalorické/nutriční hodnoty na všech potravinách. Zkoušela jsem si počítat kolik gramů sacharidů na porci sním. Nerozuměla jsem tomu. Byla jsem zoufalá. něco počítat a vážit zabírá čas a než se najím, budu hladová. Hladovět také není při cukrovce vhodné! Střídaly se dny zoufalství. kdy mi bylo slabo a nevěděla jsem, co si dám k jídlu a dny uspokojení, že už jsem zjistila, co jíst a dokonce mě to bavilo vážit a počítat (přitom mě matematika nikdy moc nešla). Ale i přes to, že jsem myslela, že jsem s tím už ok, přišel zase den zoufalství. A zase naopak.

V průběhu toho střídání pocitů z toho celého jsem byla (17. 10.) u diabetoložky, která mi řekla, ať se měřím jen jednou za dva týdny před a po každém hlavním jídle a zapíšu to do tabulky, kterou mi dala. Přišlo mi to málo - myslela jsem, že se budu měřit častěji. Hlavně možnou hranici cukru v krvi po dvou hodinách mi stanovila poměrně vysokou a takové ani po dvou hodinách nedosahuji. To i spolužačka z VŠ řekla, že je to blbost a že bych takových hodnot měla maximálně dosahovat po hodině. Hodinu po jídle po mě diabetoložka měřit ani nechce, což mi přišlo divné. Tu jsem přece měla vyšší podle testu OGTT, dvě hodiny po glukóze jsem měla již v pořádku. Zdravotní sestra mi odebrala krev, zvážila mě a vysvětlila mi používání glukometru, který jsem dostala k dispozici a také mi řekla, co je vhodné jíst a čemu se vyhnout. Striktní vážení sacharidů prý není nutné, jen je potřeba vyloučit všechno sladké, smažené a produkty z bílé mouky. Nepřejídat se, nehladovět. Spíše menší porce, příloh pomálu, více zeleniny. Ovoce spíše dopoledne, protože večer bych cukry z něho nestihla již spálit. Jídlo, které obsahuje tuky a bílkoviny jsou v pohodě: bílé jogurty, sýry, maso, vajíčka, luštěniny, mnohá zelenina. Když už pečivo, spíše žitné - ačkoli obsahuje podobné množství sacharidů, uvolňuje se cukr z něj postupně oproti pšeničným produktům, které hodnotu cukru rychleji zvýší. Návštěva u diabetoložky mě docela uklidnila. Další měsíc jsem objednaná na kontrolu. 

Pro svůj dobrý pocit jsem si začala vést zápisky o svém jídle a měřím se častěji glukometrem, než mi bylo řečeno (už mi dochází testační proužky). Zapisuji si k jídlům hodnoty, abych se zorientovala, co mi sedí a kdy a čeho bych si měla dát. Měřím se především po hodině, protože vím, že tu hodnotu po hodině jsem neměla právě v pořádku. Neměřím se úplně pořád, měla bych rozpíchané prsty, ale pro svoji orientaci, abych poznala, co mi vyhovuje. Nerada hladovím a poslední dobou mívám častěji hlad. Snažím se jíst každé tři hodiny a nepřejídat se. Snídaně, oběd, svačina, večeře, případně něco k zakousnutí jako takovou malou lehčí druhou večeři, abych dlouho před spaním nelačnila. 

S dietou se držím spíše s hladinou cukru níže (o příliš nízké hodnoty nejde, hodinu po jídle mám hodnotu okolo 5 nebo 6 a schválená je do cca 7,5/7,8, ale kdyby byla o kousek nižší je srovnatelná s hodnotou na lačno). Od gynekoložky mám předepsané železo, aby nedošlo k velké ztrátě krve při porodu - neberu ho tak často, ale když jsem si ho dala nedávno a změřila hodnotu, vyletěla na 9,1 mmol/l. Je složité jak jdou dvě věci, které musím udělat pro zdárný porod a zdraví nás obou, proti sobě. Železo bych měla brát, ale zároveň mi zvyšuje cukr v krvi, takže bych ho neměla. Opět začarovaný kruh. Bývá mi poslední dobou i slabo a proto se snažím zlehka navyšovat množství sacharidů. Samozřejmě ale dietu dodržuji, jím věci bez cukrů, hledám neslazené alternativní recepty - třeba na muffiny, které každý rok dělám na konci října (halloweenské). Dá se zvyknout, najít různé kombinace - jde o zvyk. Je potřeba poučit a připravit na tuto dietu také příbuzné a rodinu - kvůli případným návštěvám a jejich pohoštění, případné podpoře - aby členové domácnosti jedli podobně a nemusela jste vařit jeden oběd na několik způsobů - pro ně a speciálně pro sebe. 

🍳🍴🍵

Měli by to pochopit, jde o zdraví dvou lidí a mnohá jídla mohou prospět i jejich zdraví.
Nesmí dojít k žádnému vzájemnému omezování a podřizování, spíše přizpůsobení oběma stranám.
Já vařím skoro stejně, jen maso dělám místo na pánvi v troubě. Příloh si dávám méně a doplním je zeleninou. Přítel si dá přílohy klasické množství. Dělám víc luštěninová a zeleninová jídla - jí je se mnou a ačkoli přede mnou mlsá jiné sladkosti v průběhu dne, s hlavními jídly drží se mnou, a i když je nikdy moc nemusel, zvládám je uvařit tak, že je oba sníme bez problémů. Snažím se vařit tak, aby to chutnalo a vyhovovalo jemu, ale zároveň to nebylo nevhodné pro mě a nebo si vezmu menší množství a doplním to tím, co můžu.
Jo a ty sladké snídaně jsem nahradila například pohankovou kaší s ovesnými vločkami a chia nebo oříšky s trochou jablíčka či borůvek, nebo místo kaše bílým jogurtem s podobnou kombinací. Nekupuji teď ochucené slazené jogurty, ale doplňuji si je sama. 
Nechci zhubnout a chci, aby naše mimčo (i já) mělo potřebné živiny, ale zároveň mu nechci (ani sobě) zkomplikovat budoucí život případně situaci u porodu kvůli tomu, že jsem nedodržela dietu.

Chtěla jsem pro své dítě už od počátku dělat všechno správně a vhodně ( ... spíš to, co za to považuji, protože co je vhodné? Podle každého totiž trochu něco jiného) - od jeho zdraví po jeho nějakou výchovu (využít v praxi to, co si odnáším ze studií případně z práce z MŠ) a začít už teď v těhotenství, protože plod je ovlivňován vším možným - tak aby se to pak netáhlo v duchu jiném a někde jsem neudělala krok k tomu, k čemu nechci... ale uvědomuji si, že to není snadné jet podle svých představ a možná i v té výchově a komunikaci s ním sklouznu jinam, než chci ... Třeba už teď jsem něčím ovlivnila svým konáním něco, co bude vést k něčemu, co nechci pro své dítě... stresem, stravou, rozhodnutím... 


Takže to je můj první víc jak týden s těhotenskou cukrovkou.
Potřebovala jsem to vypsat a zároveň by to mohlo trošku poradit nějaké nastávající mamince, která jde na OGGT test také. Aby si nepřišla tak ztraceně a zoufale... 

Btw. na lepší spalování cukrů pomáhá prý pohyb a dostatek tekutin (vody).

Obrázky jsou stažené z pinterestu.

Komentáře

  1. Já na test musela 2x, poprvé jsem měla hned po prvním odběru na lačno hladinu hraniční, takže mě poslali domů a šla jsem po víkendu pak znovu, nakonec jsem byla negativní a ještě že tak, já na sladké dost ujíždím normálně a v těhotenství jsem se často nedokázala udržet. Držím palce, určitě to skvěle zvládneš :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ♡ Každopádně vůbec nezávidím, že jsi tam musela dvakrát hlavně, že to na podruhé vyšlo dobře 😇

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za Váš komentář! :)